عرضه‌ی انسولین بسیار سریع الاثر Fiasp در کانادا

 27 مارس 2017- کانادا اولین کشوری است که در آن عرضه‌ی انسولین بسیار سریع الاثر Fiasp ساخت شرکت نووو نوردیسک آغاز شده است. انسولین Fiasp، سریع الاثرتر از انسولین NovoRapid است و سرعت ورود آن به جریان خون پس از تزریق دو برابر بیشتر است. هر چه جذب انسولین سریع تر انجام شود، تأثیر آن سریع‌تر خواهد بود حتی برای افرادی که از پمپ انسولین استفاده می‌کنند و این به معنای کاهش بیشتر قند خون پس از صرف غذا و در نتیجه بهبود کنترل دیابت است.

 معاون اجرایی و مدیرعلمی شرکت نووو نوردیسک آقای Thomsen گفت: Fiasp، اولین انسولین جدید زمان صرف غذا(meal time) است که در طی 10 سال گذشته در کانادا عرضه شده است، ما امیدواریم این نوآوری بتواند در دسترس تمام افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان قرار گیرد.

 هدف از هر نوع درمان با انسولین، مطابقت آن با تولید انسولین فیزیولوژیکی طبیعی بدن در افراد غیر دیابتی هم از نظر سرعت و هم از نظر کنترل قندخون است. انسولین جدید Fiasp شکاف موجود در این زمینه را کاهش داده است و ما را به این هدف نزدیک تر نموده است.

 آزمایشات بالینی نشان داده‌اند که تزریق Fiasp موجب کنترل بهتر دیابت افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پس از غذا و در کل روز در مقایسه با انسولین NovoRapid می‌شود، این بهبود با هیچ گونه خطری از هیپوگلایسمی یا هیپوگلایسمی شدید همراه نمی باشد. این نوع انسولین همچنین برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 نیز موثر بوده است.

دکتر Rabasa-Lhoret متخصص غدد در موسسه‌ی تحقیقات بالینی مونترال می‌‌گوید: با تصویب این انسولین بسیار سریع الاثر که عملکرد آن به پاسخ طبیعی انسولین فیزیولوژیکی فرد غیر مبتلا به دیابت نزدیک است، ما می‌توانیم از مدیریت بهتر قند خون بیماران در زمان صرف غذا اطمینان یابیم و از هایپرگلایسمی احتمالی و بروز عوارض جدی دیابت در بیماران جلوگیری کنیم. این انسولین جدید تاییدیه‌ی اروپا را در تاریخ 10 ژانویه‌ی سال جاری دریافت کرده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/faster-acting-mealtime-insulin-fiasp-launched-in-canada-96077003.html